Tänä keväänä olemme kiinnittäneet erityistä huomiota tuotekehityksemme sujuvoittamiseen. Vaanan pääarkkitehti Tomi Päiväniemi on kuluvan vuoden huhtikuussa nimitetty Vaanan tuotejohtajaksi. Muutoksen myötä Tomi on ottanut kokonaisvastuuta erityisesti OmaVaana-palvelusetelijärjestelmän kehityksen johtamisesta.
– Tultuani Vaanalle töihin aloin hyvin pian tekemään tuotekehityksen johtamista osa-aikaisesti, koska tälle oli yrityksessä tarvetta. Tämä työ oli käytännössä Vaanalla hajautettu usealle henkilölle. Sisäisten keskustelujen jälkeen tulimme siihen tulokseen, että yritys tarvitsee yhden henkilön, joka ottaa kokonaisvastuun – ja että minä olen se, joka ryhtyy asiaa hoitamaan täysiaikaisesti, Tomi avaa muutoksen taustoja.
Tuotejohtaja Tomilla on kolme pääasiallista velvollisuutta. Ensimmäinen on asiakkaiden ja tuotteiden ymmärtäminen, jotta ymmärrystä voidaan jakaa eteenpäin erityisesti yrityksen sisällä. Toisena on tuotekehitysideoiden kerääminen asiakkailta ja firman sisältä. Kolmantena Tomin vastuulla on sovitta yhteen eri intressit sen suhteen, missä järjestyksessä uusia asioita kehitetään.
– Vaanan kehitystiimiä on kasvatettu viime aikoina paljon ja tullaan kasvattamaan lisää. Vähintään yhtä tärkeää on myös se, että työn organisointia on parannettu. Nämä molemmat yhdessä tarkoittavat sitä, että kehitystyö on nopeutunut. Olemme juuri julkaisseet uuden päivityksen OmaVaanaan, mikä tuo käyttäjille paljon kaivattuja parannuksia ja korjauksia, Tomi sanoo.
Tämän jälkeen on tarkoitus varsin nopealla aikataululla siirtyä pilottivaiheesta täyteen uuden version tuotantokäyttöön kaikille Vaanan asiakkaille. Ylipäänsä on odotettavissa, että OmaVaanan käyttäjät tulevat näkemään parannuksia nopeammalla aikataululla kuin aiemmin. Myös kasvatettu design-tiimi tulee olemaan yhteydessä käyttäjiimme, sillä haluamme ymmärtää heidän tarpeitaan mahdollisimman hyvin.
Käyttäjälähtöisyyteen syytä kiinnittää huomiota
– Sote-kentällä odotetaan tietysti parhaillaan mielenkiinnolla hallitusneuvottelujen tuloksia. Tietysti senkin jälkeen, kun hallitusohjelma on sovittu, paljon riippuu yksityiskohdista, joita säädetään sitten myöhemmin. Näyttää kuitenkin selvältä, että palvelusetelit jossain muodossa säilyvät osana ratkaisua, Tomi arvioi.
Uusi tuotejohtajamme kaipaisi lisää fokusta käyttäjälähtöisyteen. Soten suunnitteleminen korkealla tasolla johtaa Tomin mukaan helposti siihen, että mietitään turhan myöhäisessä vaiheessa, miten esimerkiksi palvelusetelit oikeasti toimivat niille, jotka niitä viime kädessä saavat. Näin voi syntyä valuvikoja, joita on haastava myöhemmin korjata.
– Vaana haluaa olla nimenomaan yritys, joka kuuntelee asiakkaitaan ja tekee heille toimivia ratkaisuja. Tehtävää riittää paljon, joten kaikkia hyviäkään ideoita ei aina ehditä tekemään, mutta olemme joka tapauksessa kiinnostuneita kuulemaan ideoista ja ongelmista, joita asiakkaillamme on. Sillä on vaikutusta siihen, mitä teemme. Jos sinulla on ajatuksia, kuinka Vaanan tulisi kehittää tuotteitaan, ota rohkeasti yhteyttä!
Koko tiimimme yhteystiedot löytyvät tästä linkistä.