Saavutettavuusseloste
Vaana Oy pyrkii takaamaan verkkopalveluidensa saavutettavuuden
Digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain ja EU:n saavutettavuusdirektiivin mukaisesti. Tämä saavutettavuusseloste koskee ainoastaan www.vaana.fi, www.palveluseteli.fi ja OmaVaana verkkopalveluiden sisältöä. Mikäli haluat antaa palautetta saavutettavuudesta koskien Vaana Oy:n palveluita, tulee se kohdistaa omalle kunnallesi, kyseisen kunnan saavutettavuuspalauteprosessin mukaisesti.
Vaatimustenmukaisuustilanne
- www.vaana.fi täyttää Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1:ssä esitettyjen A- ja AA-tason kriteerit osittain.
- OmaVaana palvelu täyttää Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1:ssä esitettyjen A- ja AA-tason kriteerit osittain.
- Käyttökohdehaku täyttää Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1:ssä esitettyjen A- ja AA-tason kriteerit osittain.
Ei-saavutettava sisältö
a) Seuraava sisältö ja/tai toiminnot eivät täytä vielä kriteeristöä:
1. OmaVaana
- Navigaatioelementtien ja tekstin kontrastiarvo ei täyty WCAG-standardin minimivaatimusten mukaisesti.
- Ruudunlukija ei tunnista kaikkia käytön kannalta oleellisia sisältöjä, kuten avautuvia ikkunoita, kielivalintaa, palvelusetelilistausnäkymää, virheilmoituksia ja sivuston oikeassa laidassa olevia välilehtiä.
- Tekstikenttien rakennemerkinnöissä esimerkiksi valikoissa ja painikkeissa on joitakin puutteita.
- Tekstin suurentamisessa ja käyttöliittymän skaalautumisessa ongelmia.
- Sivuston käyttö pelkällä näppäimistöllä ei onnistu kaikkialla, koska kenttien otsakkeet eivät kaikissa tekstialueissa ole kohdennettu oikeaan elementtiin.
- Sivustolla liikkumista ohjaavien kuvakkeiden ja ikonien tekstivastineissa on puutteita.
- Päänavigaatiota ei pysty ohittamaan suoraan sisältösivustoon ruudunlukijalla.
2. Vaana.fi
- Navigaatioelementtien ja tekstin kontrastiarvo ei täyty kaikilta osin WCAG-standardin minimivaatimusten mukaisesti.
- Sivustolla liikkumista ohjaavien kuvakkeiden ja sisällöissä käytettyjen kuvituskuvien ja ikonien tekstivastineissa on puutteita.
- Päänavigaatiota ei pysty ohittamaan suoraan sisältösivustoon ruudunlukijalla.
- Navigaation rakennemerkinnöissä on joitakin puutteita.
- Käyttöliittymän skaalautumisessa ongelmia.
- Ruudunlukija lukee kaikki numerot lukusanoina, mukaan luettuna puhelinnumerot.
3. Käyttökohdehaku
- Navigaatioelementtien ja tekstin kontrastiarvo ei täyty kaikilta osin WCAG-standardin minimivaatimusten mukaisesti.
- Ruudunlukija ei tunnista kaikkia käytön kannalta oleellisia sisältöjä, kuten tekstikenttien otsikoita, koska ne on ohjelmallisesti väärin merkitty.
- Sivuston navigointi pelkillä näppäinkomennoilla ei onnistu kaikkialla kuten alasvetovalikoiden kohdennuksissa ja palvelun tuottajalistaustiedoissa.
- Sisällössä käytetyissä kuvituskuvissa ja kuvakkeissa on tekstivastinepuutteita.
b) Sovellettava lainsäädäntö ei kata kyseistä sisältöä
Karttasisällöt, joissa esimerkiksi näytetään palveluntuottajien ja Vaana Oy:n sijainti kartalla, eivät ole saavutettavia. Sama tieto on tarjolla myös kirjallisessa muodossa. Karttoihin ei sovelleta lainsäädäntöä (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019).
Vaatimustenmukaisuustilanne
Tämä seloste on laadittu 1.7.2020. Seloste perustuu itsearvioon sekä testausohjelmalla suoritettuun tarkastukseen.
Seloste tarkistettiin viimeksi 13.8.2020.
Siirtymäajat
Tämä seloste tulee vaatimusten mukaan olla saatavilla 23.9.2020. Vastuullisena toimijana Vaana Oy pyrkii täyttämään vaatimukset osana kehitystyötä. Käyttökohdehaku-palvelu tulee korvautumaan uudella palvelulla lähitulevaisuudessa.
Palaute ja yhteystiedot
Palautteet palveluissa havaituista saavutettavuusongelmista voit lähettää oman kuntasi saavutettavuusyhteyshenkilölle.
Täytäntöönpanomenettely
Mikäli haluat antaa palautetta saavutettavuudesta koskien Vaana Oy:n palveluita, tulee se kohdistaa omalle kunnallesi, kyseisen kunnan saavutettavuuspalauteprosessin mukaisesti. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Tillgänglighetsutlåtande
Vaana Oy vill garantera webbtjänsternas tillgänglighet i enlighet med
Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och EU:s tillgänglighetsdirektiv. Detta tillgänglighetsutlåtande berör endast innehållet i webbtjänsterna www.vaana.fi, www.palveluseteli.fi och OmaVaana. Om du önskar ge feedback gällande tillgänglighet hos Vaana Oy:s tjänster, ska den riktas mot din egen kommun, i enlighet med tillgänglighetsprocessen i respektive kommun.
Fullgörandestatus
- www.vaana.fi uppfyller delvis kriterierna på A- och AA-nivå som presenteras i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1
- OmaVaana -tjänsten uppfyller delvis kriterierna på A- och AA-nivå som presenteras i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1.
- Användningsobejktssökningen uppfyller delvis kriterierna på A- och AA-nivå som presenteras i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1.
Icke tillgängligt innehåll
a) Följande innehåll och/eller funktioner uppfyller inte ännu kriterierna:
1. OmaVaana
- Navigeringselementens och textens kontrastvärde uppfyller inte WCAG-standardens minimivärden.
- Skärmläsaren känner inte igen allt för användningen väsentligt innehåll, såsom nya fönster, språkval, servicesedellistan, felmeddelanden och flikarna till höger på webbsidan.
- Textfältens strukturmärkningar, till exempel i menyerna och på knapparna, har vissa brister.
- Det förekommer problem när man vill förstora texten och skala användargränssnittet.
- Webbsidan kan inte användas helt och hållet med endast tangentbordet, eftersom fältens rubriker inte har anpassats till det rätta elementet i alla textområden.
- Det finns brister i textmotsvarigheterna för symbolerna och ikonerna som styr mobiliteten på webbsidan.
- Huvudmenyn kan inte kringgås direkt till innehållet i skärmläsaren.
2. Vaana.fi
- Navigeringselementens och textens kontrastvärde uppfyller inte WCAG-standardens minimivärden i alla avseenden.
- Det finns brister i textmotsvarigheterna för symbolerna samt illustrationsbilderna som använts i innehållet och ikonerna som styr mobiliteten på webbsidan.
- Huvudmenyn kan inte kringgås direkt till innehållet i skärmläsaren.
- Navigationens strukturmärkningar har vissa brister.
- Det förekommer problem när man vill skala användargränssnittet.
- Skärmläsaren läser alla siffror som räkneord, inklusive telefonnummer.
3. Användningsobjektssökning
- Navigeringselementens och textens kontrastvärde uppfyller inte WCAG-standardens minimivärden i alla avseenden.
- Skärmläsningsprogrammet känner inte igen allt för användningen väsentligt innehåll, såsom textfältens rubriker, eftersom de är programmässigt felmärkta.
- Det går inte att navigera på hela webbsidan med endast tangenterna, såsom i rullgardinsmenyerna och tjänstens lista över tjänsteproducenter.
- Illustrationsbilderna och symbolerna som använts i innehållet har bristande textmotsvarigheter.
b) Tillämplig lag täcker inte ifrågavarande innehåll
Kartinnehåll där till exempel tjänsteproducenternas och Vaana Oy:s läge på kartan visas är inte tillgängliga. Samma information finns även i skriftlig form. Lagstiftningen tillämpas inte på kartor (Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019).
Utarbetande av detta tillgänglighetsutlåtande
Detta utlåtande har utarbetats 1.7.2020. Utlåtandet är baserat på självbedömning samt en kontroll utförd med testprogram.
Utlåtandet kontrollerades senast 13.8.2020.
Övergångstider
Detta utlåtande ska enligt villkoren vara tillgängligt 23.9.2020. Som ansvarig aktör vill Vaana Oy uppfylla villkoren som en del av utvecklingsarbetet. Tjänsten användningsobjektssökning ska ersättas med en ny tjänst inom en snar framtid.
Respons och kontaktuppgifter
Du kan skicka respons om tillgänglighetsproblem som du upptäckt i tjänsten till kontaktpersonen för tillgänglighetsärenden i din egen kommun.
Verkställighetsåtgärder
Om du önskar ge feedback gällande tillgänglighet hos Vaana Oy:s tjänster, ska den riktas mot din egen kommun, i enlighet med tillgänglighetsprocessen i respektive kommun. Det kan ta 14 dagar innan du får svar. Om du inte är nöjd med svaret eller om du överhuvudtaget inte får något svar inom två veckor, kan du göra en anmälan till Södra Finlands regionalförvaltningsverk. På Södra Finlands regionförvaltningsverks webbplats finns noggrann information om hur anmälan kan göras och hur ärendet behandlas.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
- Regionförvaltningsverket i Södra Finland
- Enheten för tillgänglighetstillsyn
- www.tillgänglighetskrav.fi
- webbtillganglighet@rfv.fi
- Telefonväxel 0295 016 000