Henkilötunnus saapuu Vaanaan!

Mikä henkilötunnusominaisuus?

  • Mahdollisuus syöttää palvelusetelille henkilötunnus saapuu Vaanaan kesän 2020 aikana.
  • Hetu otetaan OmaVaanassa palvelusetelitileittäin käyttöön asiakkaiden toiveiden mukaan 2020-2021 aikana.
  • Ominaisuus poistaa tarpeen syöttää nimi, sukupuoli ja syntymäaika erikseen, helpottaa tiedonsiirtoa ja auttaa palveluseteliasiakkaiden palveluintegraatiossa.

Vaanan palveluseteleissä ei vielä tällä hetkellä ole henkilötunnusta. Tähän on kuitenkin nyt tulossa muutos, ja on aika avata muutoksen taustoja: miksi henkilötunnusta ei ole alunperin ollut, miksi tilanne on nyt muuttumassa, koska se muuttuu ja miten tästä eteenpäin.

Kun Vaanan palvelusetelijärjestelmää alunperin suunniteltiin – oikeastaan ennenkuin Vaana oli edes nykymuodossaan olemassa – henkilötunnus jätettiin tarkoituksella pois setelin tiedoista. Syy tähän oli setelin saajan yksityisyyden suojaaminen. Jos Vaanalla ei ole setelin saajan henkilötunnusta, se ei voi edes teoriassa vuotaa esimerkiksi tietomurron yhteydessä. Tämä on ollut ominaisuus, josta osa asiakkaistamme on pitänyt, koska se on tuntunut turvallisemmalta.

Aika on kuitenkin nyt ajanut tämän ajattelun ohi. Vaikka se voi tuntua ristiriitaiselta, osasyy tähän on se, että nykymaailmassa yksityisten henkilöiden tietoturvaa arvotetaan entistä korkeammalle. GDPR ja muut ihmisten tietosuojaa koskevat lait ja asetukset asettavat yhä tiukempia vaatimuksia ihmisten henkilökohtaisten tietojen käsittelylle. Näiden lakien ja asetusten puitteissa Vaanalla olevat tiedot setelien saajista ovat henkilötunnuksesta riippumatta sellaisia, että niitä on käsiteltävä erittäin huolellisesti ja vahvasti sähköisesti suojattuna. Vaikka henkilötunnusta voidaan pitää jossain määrin vielä arkaluontoisempana kuin nimeä ja syntymäaikaa, sen mukanaolo tiedoissa ei juuri vaikuta siihen, kuinka tiukat vaatimukset tietojen käsittelystä ovat.

Samaan aikaan paineet lisätä henkilötunnus setelin tietoihin ovat koko ajan lisääntyneet. Monet kuntien työntekijät käyttävät joka tapauksessa henkilötunnusta päivittäisessä työssään jakaessaan seteleitä, ja henkilötunnuksen puuttuminen on hidastanut työtä ja luonut riskiä siitä, että setelien jakamisessa tapahtuu virheitä.

Henkilötunnuksen käyttö on myös edellytys usealle muulle tulevalle uudistukselle. Monet asiakkaamme tarvitsevat esimerkiksi tarkempaa tietoa seteleiden saajien määristä, ja tähän tarvitaan saajien parempaa yksilöintiä. Myös tulevat integraatiot kansallisiin järjestelmiin kuten Kantaan ja Suomi.fi sähköiseen tunnistautumiseen käytännössä edellyttävät henkilötunnuksen käyttöä.

Muutokset ja niiden aikataulu

Henkilötunnus tulee Vaanaan vaiheittain. Kesällä 2020 aiomme lanseerata mahdollisuuden ottaa henkilötunnuksen käyttöön tilikohtaisesti. Kunnat voivat pyytää henkilötunnusominaisuuden ottamista käyttöön tileillään ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Tarkoituksena on, että vuoden 2021 aikana kaikki asiakkaat siirtyisivät käyttämään henkilötunnusta.

Ensimmäisessä vaiheessa henkilötunnus korvaa seteliä luotaessa setelin saajan syntymäajan ja sukupuolen syöttämisen. Koska muutos koskee vain uusia seteleitä, voi tässä vaiheessa tilillä olla seteleitä sekä henkilötunnuksella että ilman sitä. Suunnitelmissamme on tarjota kiinnostuneille kunnille ja kuntayhtymille mahdollisuus tuoda henkilötunnus myös vanhoihin seteleihin, todennäköisesti hyödyntäen väestötietojärjestelmän (VTJ) rajapintoja. Tiedotamme tästä aiheesta lisää myöhemmin.

Seuraavassa vaiheessa, kun VTJ-yhteys on rakennettu, saa henkilötunnuksen syöttämällä noudettua automaattisesti myös setelin saajan nimen, ja näin virheiden riski ja setelin syöttämiseen tarvittava työmäärä vähenee. Tämä tullaan toteuttamaan näillä näkymin vuoden 2020 loppupuolella tai vuoden 2021 alkupuolella.

Kirjoittaja on Vaanan tuotejohtaja Tomi Päiväniemi.

Vaana kuuntelee!

Monet asiakkaistamme ovat toivoneet henkilötunnuksen lisäämistä palveluseteleihimme pitkään, ja olemme iloisia että voimme pian tarjota tätä ominaisuutta asiakkaillemme. Jos sinulla on palautetta, kysymyksiä tai huolia henkilötunnuksen tulemisesta osaksi seteleitä vastaamme niihin mielellämme! 

LISÄTIETOJA

Marko Hanhisuanto
Asiakkuusjohtaja
marko.hanhisuanto@vaana.fi
050 440 8868

Elisa Miettinen
Palvelupäällikkö
elisa.miettinen@vaana.fi
040 662 8845