Kunnat

Kunnat vaativan tehtävän edessä

Haasteiden edessä vaaditaan rohkeutta ja hyvää johtamista

Ikääntyvä väestö, kasvavat sosiaalimenot ja kuntien välinen kiristyvä kilpailu veronmaksajista aiheuttavat monille virkamiehille ja päättäjille päänvaivaa. 

Tilannetta ei helpota pitkään jatkunut poliittinen epävarmuus, joka hidastaa uudistumista ja jäädyttää kunnan tulevaisuuden kannalta tärkeitä investointeja. Nyt on aika turvata suomalaisten palvelut. 

Palveluseteli pitää langat kunnan käsissä

Palveluseteli on kunnalle nopea ja joustava tapa järjestää lakisääteisiä palvelujaan kuntalaisille. Palveluseteli on tarveperusteinen maksusitoumus kuntalaiselle, joka voi palvelusetelillä valita kunnan hyväksymän varhaiskasvatus-, sosiaali- tai terveyspalveluntuottajan.

Muita tapoja järjestää palveluita ovat oma palvelutuotanto, ostopalvelu ja ulkoistus. Palveluseteli ja henkilökohtainen budjetti ovat hallittu tapa laajentaa kuntalaisten valinnanvapautta ja hyödyntää yksityistä palvelutuotantoa – langat pysyvät aina kunnan käsissä.

Olemme tiivistäneet alle palvelusetelin tärkeimmät edut kunnan näkökulmasta. Klikkaa lukeaksesi, miten sähköinen palveluseteli hyödyttää myös kuntayhtymiäpalvelusetelin saajia ja palveluntuottajia.

Pikalinkit palveluihimme

Linkit avaavat uuden ikkunan selaimeesi.

Miten palvelusetelin käyttöönotto edistää kuntapalveluita?​

Säästää kustannuksia

Palveluseteli on usein kunnan omaa tuotantoa kustannustehokkaampi tapa järjestää kuntalaisille palveluita. Palveluseteli säästää keskimäärin 20 % verrattuna kunnan omaan tuotantoon [Suomen Yrittäjät 2015].

Kunta ei maksa käyttämättömistä palvelusetelipalveluista. Palveluseteli tuo lisäksi kunnalle välillisesti verotuloja vilkastamalla yritystoimintaa ja parantamalla työllisyyttä.

Parantaa palveluiden saatavuutta

Palveluseteli on oiva tapa parantaa palveluiden saatavuutta. Erityisesti hammashoidossa on saatu ympäri maata myönteisiä kokemuksia jonojen purkamisesta ja hoitoon pääsyn nopeutumisesta. 

Palvelusetelin kautta voidaan saada uusia pienyrittäjiä tuottamaan palveluita, jolloin palvelut pysyvät lähellä asiakkaita.

Lue lisää: Palveluseteli lyhensi Kuopiossa hammashoidon jonoja

Lisää alueellista yrittäjyyttä ja elinvoimaa

Palvelusetelin käyttöönotto lisää ja monipuolistaa palvelutarjontaa kunnassa. Esimerkiksi Pirkkalassa on saatu palvelusetelin käyttöönoton jälkeen useita varhaiskasvatuksen palveluntuottajia alueelle – ennen sitä alueella ei ollut ainuttakaan yksityistä palveluntuottajaa. 

Lisäksi palveluseteli vapauttaa kunnan raskaista kilpailutuksista, mikä  parantaa pk-yritysten asemaa ostopalveluihin verrattuna.

Lue lisää: Palveluseteli toi Raumalle 50 palveluseteliyritystä

Asiakkaiden valinnanvapaus ja asiakastyytyväisyys

Asiakkaan valinnanvapautta on toteutettu palvelusetelillä jo kauan ennen sote-uudistusta. Palvelusetelin avulla asiakas voi vertailla ja valita itselleen sopivimman palveluntuottajan, mikä johtaa laatua ylläpitävään kilpailuun palveluntuottajien välillä

 

Suomalaiset kunnat luottavat palveluseteliin

Suurin osa Suomen kunnista järjestää palveluita kuntalaisille palvelusetelillä.

0 %

Suomen kunnista käyttää palveluseteliä palveluidensa järjestämisessä (Kuntaliitto 2018)

0 %

Kunnista katsoo, että palvelusetelin avulla voidaan saavuttaa sote-uudistuksen tavoitteita (Kuntaliitto 2018)

+ 0

Suomalaista kuntaa ja kuntayhtymää luottaa Vaanan järjestelmään ja palveluseteliratkaisuihin vuonna 2020

Kiinnostuitko palvelusetelistä?

Valitse alta sopivin vaihtoehto, jos haluat tietää lisää palvelusetelistä tai Vaanan palveluseteliratkaisuista ja palvelusetelijärjestelmästä.

Palveluseteli

Mikä palveluseteli on? Missä palveluissa palveluseteliä voi käyttää? Lue lisää palvelusetelistä.

OmaVaana

OmaVaana on uudistettu palveluseteliverkkopalvelumme. Kustannustehokas. Helppokäyttöinen.

Käyttöönottopaketit

Haluatko kuulla lisää? Tutustu käyttöönottopaketteihimme ja ota meihin yhteyttä!

Tarjoamme kokonaisvaltaisen valinnanvapausratkaisun

Yhdessä mahdollistamme sujuvan valinnanvapauden. Ratkaisumme on kokonaisvaltainen ja sisältää työkalut sekä palvelusetelin että henkilökohtaisen budjetin järjestämiseen ja hallinnointiin.

Ratkaisumme mahdollistavat palveluiden vertailun ja valinnan sekä sujuvan rahoituksen ja hallinnon. Järjestelmämme ovat kustannustehokkaita ja helppokäyttöisyyden vuoksi nopeasti otettavissa käyttöön ilman kalliita ja raskaita IT-integraatioita. 

Vaana Palveluseteli

Kunnan asiakkaalle myöntämä seteli, jolla tämä voi valita palveluntuottajan tuottamaan hänelle myönnetyn sosiaali-, terveys- tai varhaiskasvatuspalvelun – esimerkiksi hammastarkastuksen tai lapsen päivähoidon.
KÄYTÖSSÄ

Vaana Henkilökohtainen budjetti

Laaja-alaista ja jatkuvaa tukea tarvitsevalle ikääntyneelle tai vammaiselle myönnettävä maksusitoumus, jolla tämä voi valita palveluntuottajia, joilta hankkia hänelle ennalta suunniteltuja palveluja.
Käytössä

Kiinnostuitteko Suomen johtavasta palvelusetelijärjestelmästä?
Kerromme mielellämme lisää!

Usein kysyttyä

  • Päätös. Kunta tekee päätöksen palvelusetelin käyttöönotosta.
  • Valmistelu. Kunta valmistelee palvelusetelin tuotteistuksen ja arvonmäärityksen sekä kirjoittaa sääntökirjan. Vaana tukee kuntaa läpi koko prosessin.
  • Tiedotus. Kunta tiedottaa henkilöstöä, kuntalaisia ja palveluntuottajia palvelusetelistä.
  • Verkkopalvelun valmistelu. Yhteistyössä Vaanan kanssa kunta suunnittelee palvelusetelitilien rakenteen verkkopalveluun kunnan budjettirakenteen mukaiseksi.
  • Palveluntuottajien hyväksyminen. Palveluntuottajat hakevat palvelusetelituottajiksi ja kunta hyväksyy kriteerit täyttävät palveluntuottajat
  • Vaana ohjaa palveluntuottajia. Kunta ilmoittaa Vaanalle hyväksytyt palveluntuottajat. Vaana ohjaa palveluntuottajia rekisteröitymisessä, ja ylläpitää palveluntuottajarekisteriä.
  • Koulutuspäivä. Vaana järjestää koulutuspäivän kunnan henkilöstölle sekä palveluntuottajille
  • Verkkopalvelun käyttöönotto. Kunnan työntekijä luo setelityypit ja setelien jakaminen voi alkaa.

Henkilöstön näkökulmasta palvelusetelillä on kyetty helpottamaan henkilöstön resursointia ja pystytty vapauttamaan aikaa suoraan asiakkaiden kohtaamiseen. Palveluseteli on lisäksi vapauttanut kunnan kilpailuttamisesta, mikä on säästänyt aikaa (ja hermoja) kuntatyöntekijöiltä. Automaattiset raportit ovat lisäksi helpottaneet talouden seuraamista ja talousarvioissa pysymistä.

Asiakkaan näkökulmasta palvelusetelin saaneet ovat olleet tutkitusti tyytyväisiä palveluseteliin. Valinnanvapaus on lisääntynyt, ja palveluun pääsy on nopeutunut.

Vaanan sähköinen palveluseteli vapauttaa työntekijöiden resursseja muihin tärkeisiin tehtäviin. Palveluseteleitä hallinnoidaan OmaVaanassa, vuonna 2018 uudistetussa verkkopalvelussa. OmaVaana on kehitetty yhteistyössä kuntien kanssa käyttäjäystävälliseksi ja helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi. Asiantuntijamme matkustavat kuntaanne kouluttamaan henkilöstöllenne OmaVaanan käyttöönoton. Tarjoamme tämän reiluun hintaan – kysy lisää!

Asiakastyytyväisyyskyselyissä palvelun selkeys ja helppous ovat olleet kärjessä – tämä jo ennen vuoden 2018 lopussa uudistettua OmaVaanaa. Jos palvelun käyttö askarruttaa, auttaa asiakaspalvelumme maksuttomasti teitä jokaisena arkipäivänä!

Verkkopalvelussamme voi helposti korjata tehdyt virheet. Jos asian kanssa on ongelmia tai epävarmuutta, auttaa asiakastukemme ma–to klo 10–14.

Kehuttu asiakastukemme on aina apunasi

asiakaspalvelu@vaana.fi

Huom! Tarkista asiakaspalvelun poikkeusaukioloajat tästä.

Smartum Oy
Yrjönkatu 11 B, 00120 Helsinki