Kuntayhtymät
Yhteistyöllä parempia palveluja
Kuntayhtymällä on käytettävissä neuvotteluvoima, jonka avulla voidaan parantaa ja yhtenäistää kansalaisten palveluja merkittävän kokoisella alueella.
Ikääntyvä väestö, kasvavat sosiaalimenot ja kuntien välinen kiristyvä kilpailu veronmaksajista aiheuttavat kunnissa ja kuntayhtymissä päänvaivaa. Tilannetta on vaikeuttanut poliittinen epävarmuus, jonka takia uudistuminen on hidastunut tai jopa pysähtynyt.
Nyt on aika turvata suomalaisten palvelut. Jo lukuisat kuntayhtymät käyttävät palveluseteliä palveluiden järjestämisessä oman tuotantonsa rinnalla. Palveluseteli onkin yhtenäistänyt kuntien käytäntöjä ja tuonut kuntayhtymiin merkittäviä synergiaetuja.
Hyviä kokemuksia ympäri Suomen
Palveluseteli on kuntayhtymälle nopea ja joustava tapa järjestää lakisääteisiä palvelujaan yhtymän kuntalaisille. Muita tapoja järjestää palveluita ovat oma palvelutuotanto, ostopalvelu ja ulkoistus.
Palveluseteli ja henkilökohtainen budjetti ovat hallittu tapa laajentaa kansalaisten valinnanvapautta ja hyödyntää yksityistä palvelutuotantoa – langat pysyvät aina kuntayhtymän käsissä. Hyviä kokemuksia on kertynyt jo monissa kuntayhtymissä.
Olemme tiivistäneet alle palvelusetelin tärkeimmät edut kuntayhtymän näkökulmasta. Klikkaa lukeaksesi, miten palveluseteli hyödyttää myös kuntia, asiakkaita ja palveluntuottajia.
Pikalinkit palveluihimme
Linkit avaavat uuden ikkunan selaimeesi.
Miten palvelusetelin käyttöönotto edistää kuntayhtymän palveluita?
Säästää kustannuksia
Palveluseteli on usein kuntien omaa tuotantoa kustannustehokkaampi tapa järjestää kuntalaisille palveluita. Palveluseteli säästää keskimäärin 20 % verrattuna kunnan omaan tuotantoon [Suomen Yrittäjät 2015].
Kuntayhtymä ei maksa käyttämättömistä palvelusetelipalveluista. Palveluseteli tuo lisäksi yhtymän kunnille välillisesti verotuloja vilkastamalla yritystoimintaa ja parantamalla työllisyyttä.
Parantaa palveluiden saatavuutta ja yhdenmukaistaa palveluntuotantoa
Palveluseteli on oiva tapa parantaa palveluiden saatavuutta ja yhdenmukaistaa alueen kuntien käytäntöjä. Erityisesti hammashoidossa on saatu ympäri maata myönteisiä kokemuksia jonojen purkamisesta ja hoitoon pääsyn nopeutumisesta.
Palvelusetelin kautta voidaan saada uusia pienyrittäjiä tuottamaan palveluita, jolloin palvelut pysyvät lähellä asiakkaita.
Lue lisää: Palveluseteli lyhensi Kuopiossa hammashoidon jonoja
Lisää alueellista yrittäjyyttä ja elinvoimaa
Palvelusetelin käyttöönotto lisää ja monipuolistaa palvelutarjontaa kuntayhtymän alueella. Esimerkiksi Pirkkalassa on saatu palvelusetelin käyttöönoton jälkeen useita varhaiskasvatuksen palveluntuottajia alueelle – ennen sitä alueella ei ollut ainuttakaan yksityistä palveluntuottajaa.
Lisäksi palveluseteli vapauttaa kuntayhtymän raskaista kilpailutuksista, mikä parantaa pk-yritysten asemaa ostopalveluihin verrattuna.
Lue lisää: Palveluseteli toi Raumalle 50 palveluseteliyritystä
Asiakkaiden valinnanvapaus ja asiakastyytyväisyys
Asiakkaan valinnanvapautta on toteutettu palvelusetelillä jo kauan ennen sote-uudistusta. Palvelusetelin avulla asiakas voi vertailla ja valita itselleen sopivimman palveluntuottajan, mikä johtaa laatua ylläpitävään kilpailuun palveluntuottajien välillä.
Palveluihimme luottavat jo lukuisat kuntayhtymät
Asiakkaitamme ovat muun muassa
Kiinnostuitko palvelusetelistä?
Valitse alta sopivin vaihtoehto, jos haluat tietää lisää palvelusetelistä tai Vaanan palveluseteliratkaisusta.
Palveluseteli
Mikä palveluseteli on? Missä palveluissa palveluseteliä voi käyttää? Lue lisää palvelusetelistä.
OmaVaana
OmaVaana on uudistettu palveluseteliverkkopalvelumme. Kustannustehokas. Helppokäyttöinen.
Käyttöönottopaketit
Haluatko kuulla lisää? Tutustu käyttöönottopaketteihimme ja ota meihin yhteyttä!
Kuntayhtymäänne räätälöity ratkaisu
Yhdessä mahdollistamme sujuvan valinnanvapauden. Ratkaisumme on kokonaisvaltainen ja sisältää työkalut sekä palvelusetelin että henkilökohtaisen budjetin järjestämiseen ja hallinnointiin.
Ratkaisumme mahdollistavat palveluiden vertailun ja valinnan sekä sujuvan rahoituksen ja hallinnon. Järjestelmämme ovat kustannustehokkaita ja helppokäyttöisyyden vuoksi nopeasti otettavissa käyttöön ilman kalliita ja raskaita IT-integraatioita.
Vaana Palveluseteli
Vaana Henkilökohtainen budjetti
Kiinnostuitteko ratkaisuistamme? Autamme mielellämme juuri teille sopivan ratkaisun rakentamisessa.
Usein kysyttyä
- Päätös. Kuntayhtymä tekee päätöksen palvelusetelin käyttöönotosta kuntien kanssa käymiensä neuvotteluiden pohjalta.
- Valmistelu. Kuntayhtymä valmistelee palvelusetelin tuotteistuksen ja arvonmäärityksen sekä kirjoittaa sääntökirjan. Vaana tukee kuntayhtymää läpi koko prosessin.
- Tiedotus. Kuntayhtymä tiedottaa henkilöstöä, kuntalaisia ja palveluntuottajia palvelusetelistä.
- Verkkopalvelun valmistelu. Yhteistyössä Vaanan kanssa kuntayhtymä suunnittelee palvelusetelitilien rakenteen verkkopalveluun kuntayhtymän budjettirakenteen mukaiseksi.
- Palveluntuottajien hyväksyminen. Palveluntuottajat hakevat palvelusetelituottajiksi ja kuntayhtymä hyväksyy kriteerit täyttävät palveluntuottajat
- Vaana ohjaa palveluntuottajia. Kuntayhtymä ilmoittaa Vaanalle hyväksytyt palveluntuottajat. Vaana ohjaa palveluntuottajia rekisteröitymisessä, ja ylläpitää palveluntuottajarekisteriä.
- Koulutuspäivä. Vaana järjestää koulutuspäivän kuntayhtymän henkilöstölle sekä palveluntuottajille.
- Verkkopalvelun käyttöönotto. Kuntayhtymän työntekijä luo setelityypit ja setelien jakaminen voi alkaa.
Henkilöstön näkökulmasta palvelusetelillä on kyetty helpottamaan henkilöstön resursointia ja pystytty vapauttamaan aikaa suoraan asiakkaiden kohtaamiseen. Palveluseteli on lisäksi vapauttanut kuntayhtymän kilpailuttamisesta, mikä on säästänyt aikaa (ja hermoja) yhtymän työntekijöiltä. Automaattiset raportit ovat lisäksi helpottaneet talouden seuraamista ja talousarvioissa pysymistä.
Asiakkaan näkökulmasta palvelusetelin saaneet ovat olleet tutkitusti tyytyväisiä palveluseteliin. Valinnanvapaus on lisääntynyt, ja palveluun pääsy on nopeutunut.
Vaanan sähköinen palveluseteli vapauttaa työntekijöiden resursseja muihin tärkeisiin tehtäviin. Palveluseteleitä hallinnoidaan OmaVaanassa, vuonna 2018 uudistetussa verkkopalvelussa. OmaVaana on kehitetty yhteistyössä kuntien kanssa käyttäjäystävälliseksi ja helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi. Asiantuntijamme matkustavat kuntayhtymäänne kouluttamaan henkilöstöllenne OmaVaanan käyttöönoton. Tarjoamme tämän reiluun hintaan – kysy lisää!
Asiakastyytyväisyyskyselyissä palvelun selkeys ja helppous ovat olleet kärjessä – tämä jo ennen vuoden 2018 lopussa uudistettua OmaVaanaa. Jos palvelun käyttö askarruttaa, auttaa asiakaspalvelumme maksuttomasti teitä jokaisena arkipäivänä!
Verkkopalvelussamme voi helposti korjata tehdyt virheet. Jos asian kanssa on ongelmia tai epävarmuutta, auttaa asiakastukemme ma–to klo 10–14.
Kehuttu asiakastukemme on aina apunasi ❤
040 172 3700*
asiakaspalvelu@vaana.fi
Aukioloajat:
Ma–to klo 10–14
Palvelemme sähköpostitse myös perjantaisin.
Huom! Tarkista asiakaspalvelun poikkeusaukioloajat tästä.
Smartum Oy
Yrjönkatu 11 B, 00120 Helsinki
*Soittaminen asiakastukeen maksaa normaalin GSM-puhelun hinnan (n. 6-10 snt/minuutti). Tarkka hinta selviää operaattoriltasi.