Referenssi

Case Kuopio – Palveluseteli lyhensi jonoja

RAHOITTAJA

Kuopion kaupunki otti keväällä 2013 käyttöön sähköisen Vaana Palvelusetelin (ent. Smartum Palveluseteli) suun terveydenhuollossa ja on aktiivisesti jatkanut palvelusetelin käyttöä vielä vuosien jälkeenkin käyttöönotosta.

Kuopiossa suun terveydenhuollon palveluseteliä käytetään päivystyksen jatkohoitoihin ja paikan lohkeamisiin. Näin pyritään paikkaamaan kunnallisen hammashoidon resurssivajetta ja lyhentämään odotusaikaa. 

”Palvelusetelit sopivat potilaille, jotka eivät tarvitse hoitoa välittömästi. Yksityiset hammaslääkärit toteuttavat hoidon terveyskeskuslääkärimme suunnitelman mukaisesti. Vaikeimmat leikkaukset hoidamme yleensä itse oman suu- ja leukakirurgimme kanssa”, Kuopion kaupungin terveydenhuollon ylihammaslääkäri Maija Rajamaa sanoo.

Ylihammaslääkäri Rajamaan kokemuksen mukaan palveluseteli laajentaa asiakkaan valinnanvapautta ja nopeuttaa hoitoon pääsyä.

”Kiitosta olemme saaneet lohkeamien hoitoon tarkoitetusta palvelusetelistä. Asiakkaat ovat tyytyväisiä, kun saavat pysyvän paikan nopeasti, yhdellä kerralla”, Rajamaa jatkaa. 

ASIAKAS

Suun jatkohoitoon suunnattuja palveluseteleitä on käytetty etenkin paikkaus- ja juurihoitoihin sekä hampaanpoistoihin. Seteliä käyttävä potilas voi vaikuttaa hoitopaikan valinnan lisäksi operaatiossa käytettäviin materiaaleihin. Esimerkiksi kunnallisen terveydenhuollon käyttämän muovikruunun voi vaihtaa keraamiseen maksamalla erotuksen itse.

”Sain setelin päivystyksestä juurihoitoa varten ja onnistuin varaamaan ajan samalla viikolle. Olen saanut hyvää hoitoa sekä terveyskeskuksessa että yksityisellä puolella, mutta parasta oli, että jatkohoitoon pääsi näin nopeasti”, kuopiolainen Hanna Kurikka sanoo.

PALVELUNTUOTTAJA

Vaana Palveluseteli käy Kuopiossa vuonna 2018 kahdeksassa hammaslääkärikeskuksessa, joissa kaikissa palvelee useita hammaslääkäreitä ja -hoitajia. 

”Kokeilu on lisännyt asiakasvirtaa ja tuonut uusia asiakkaita. Osa tulijoista haluaa vain setelin kattaman hoidon, mutta moni kiinnostuu käyttämään palveluitamme myös jatkossa”, Oral Hammaslääkärit Oyj:n aluepäällikkö ja Kuopion toimipisteen asemavastaava Riikka-Mari Helveranta kertoi sähköisen palvelusetelin käyttöönoton jälkeen.

KUMPPANI: Kuopion kaupunki

CASE 03: Vaana Palvelusetelin (ent. Smartum Palveluseteli) käyttö suun terveydenhuollon jatkotoimenpiteiden maksuvälineenä

TULOS: Suun terveydenhuollon palvelusetelin käyttöönotto on lyhentänyt jatkohoidon odotusaikoja, vähentänyt kunnallisen terveydenhoidon työpainetta ja tuonut uusia asiakkaita palveluntarjoajille. Lisäksi palveluseteli on lisännyt asiakkaiden valinnanvapautta ja tyytyväisyyttä.

Teksti: Anna Väre ja Olli-Juhani Piri

Alkuperäinen teksti julkaistu Smartum-lehdessä 1/2013 ja päivitetty 11/2018